söndag 12 februari 2012

Kryddsmör

Har idag gjort hemmagjort kryddsmör. Blev kanongott! 
Tänkte därför dela med mig av receptet, tror dessutom man kan använda det till alla sorters kött- fisk, kyckling, fläsk, nöt och viltkött.

Evelinas ostsmör:

500 gram normalsaltat smör
2 dl riven Västgöta kloster ost (den svarta förpackningen hade jag)
1 dl Chatedral city cheddar extra lagrad(extra mature)
1 krm vitpeppar
1,5-2 krm chilipepparkrydda

Låt smöret bli rumsvarmt, vispa med elvisp och blanda ihop allt, lägg ut på plastfolie och rulla till en korv, lägg i kylen eller frysen.
Lägger ut bild på det när jag har användt det, ser lite tråkigt ut när det ligger inlindat i plastfolie haha

Detta är Chatedral city cheddar-osten som jag hittat på Ica Kvantum i Vimmerby:





Är supergott att äta bara som oststavar dessutom! Men det vanliga lagrade (ej extra lagrat) var godare ;)

Imorgon blir det att gå upp i tid, ska se på nyhetsmorgon på en LCHF-debatt kl 07.45 och sedan åka till Vimmerby till min karls jobb för att lämna in lite papper m.m, sedan till AMS för min del. Blir dessutom att vara uppe längre än vanligt också för att se på Kvällsöppet där det också är en LCHF-debatt kl 23.00.

Ha en bra dag imorgon!

2 kommentarer:

  1. Såg debatten på nyhetsmorgon och fick uppfattningen om att LCHF inte var hälsosamt bla pga brist antioxidanter enligt kvinnan och då kontrade mannen med att säga att man åt grönsaker och frukt och då fick i sig antioxidanter. Men när han förklarade det så lät det ju mer som GI var ett bättre alternativ! Vad säger du om de ohälsosamma faktorerna med LCHF och den icke långvariga effekten av viktminskningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De studier som kvinnan pratade om är gjorda på råttor som man gissningsvis fött upp på något som inte ens liknar deras egna naturliga föda. Vilket resulterar i det kvinnan pratade om. Det du påstår om att det inte ger någon långvarig effekt med LCHF, det beror ju helt och hållet på om man återgår till sina gamla vanor, mkt socker och stärkelser, som man undvikit under tiden man ätit lchf. Men som jag kommer aldrig mer äta så mkt socker och stärkelserik mat som jag gjort innan. Jag märker att jag mår så mkt bättre med LCHF och jag har inte funnit något negativt med det. Har tagit prover och gjort hälsokontroll hos läkare och det är BRA mycket bättre resultat nu än innan jag började med denna kost. Alla äter ju som man själv vill och det verkar som att många som följer denna sorts "tallriksmodell" har sitt "egna lchf". Jag äter grönsaker och bär. Ingen frukt just för att när jag ätit frukt så går mitt blodsocker upp så drastiskt vilket ger stora skillnader på blodsockerkurvorna. Det är ju upp till var och en vad man klarar av och inte.

      Radera