fredag 17 februari 2012

Evelinas vitkål- och tacofärsröra

Idag blir det en favorit till middag! Jag ÄLSKAR det!
Igår blev det rester av karlns falukorv t middag så får ta detta idag istället. Det är den godaste vardagsrätt jag vet och har själv hittat på den faktiskt. En riktigt dröm för både vitkålsälskare och vitkålshatare! haha har omvänt många genom denna rätt faktiskt!
Iallafall.. Here comes the recepie!

Evelinas vitkål- och tacofärsröra
ca 1/3del av ett stort vitkålshuvud (välj själv hur mkt du tkr är lagom)
 800 gram fläskfärs (eller vilken köttfärs som helst funkar också men jag föredrar fläskfärs)
Smör
ca 3-5 dl grädde
1/2 lök
1 st vitlöksklyfta
0.5 dl sweet chilisås / 1,5 tsk sambal oeleck
ca 0.5 dl tacokrydda (jag använder http://lchfbutiken.se/46/tacokrydda-120g )
lite chilikrydda
svartpeppar och salt

Värm upp stekpannan och släng i en rejäl klick smör
Stek färsen och under tiden strimlar du vitkålen, skölj och låt ligga i durkslaget för att rinna av ordentligt.
Hacka löken och blanda i kryddorna när färsen stekt klart
Pressa i vitlöksklyftan och släng i den hackade löken i stekpannan tillsammans med löken och kryddorna
Häll i sweetchilisåsen (eller om du föredrar sambal oeleck) och grädde, låt koka upp och blanda i vitkålen
Låt puttra på svag värme ca 20 min. Sedan är det klart. Supergott!!


Jag vet att det ser ut som någon spya med maskar i eller något... haha men det är kanongott! Tycker absolut ni ska testa detta för ni kommer bli förvånade!


Blir en lugn kväll ikväll. Ska försöka få min snuva att släppa.. Ha det fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar