torsdag 14 februari 2013

Piller och krut

Man gör inte en gastric bypass-operation för att man tycker det är kul. Inte heller för att man är lat och inte orkar försöka banta. Det är den absolut sista utvägen. Många får också gå igenom hårda och tuffa bedömningar för att få göra en operation. Det är inget som vem som helst får göra liksom. Jag gjorde min för att jag har bantat i mer än 10 års tid med ett 10tal olika dieter och bantningskurer, mer eller mindre effektiva. Visst jag gick ner lite i vikt, men inte så mkt som jag behövde för att vara normalviktig och inte heller höll det sig kvar sen hur mycket jag än försökte hålla vikten nere. Jag var överviktig redan som 2åring och fick inte heller från den åldern sitta i vagn mkt alls. Jag har alltid varit väldigt aktiv, spelat fotboll, innebandy och alltid varit ute och lekt med kompisar sommar som vinter. När kom upp över 110 kg började det bli väldigt jobbigt för min kropp att vara så aktiv som jag faktiskt ville fortsätta vara. Det var jobbigt att knyta skorna, jobbigt att resa sig ur sängen på morgonen, jobbigt att plocka upp något om jag tappat det.. Mitt arbete blev jobbigt pga att jag var så tjock.. Det tog väldigt mycket på mitt självförtroende att känna att jag inte alls klarade av lika mycket som jag tidigare hade gjort. Så jag tog steget och valde att göra en Gastric bypass-operation och idag ångrar jag inte det ett endaste dugg!

När man har gjort en sånhär operation så får man ta en hel del extravitaminer eftersom man inte får i sig så mycket mat och så är ju lite av tarmen bortkopplad och då får man därmed inte i sig lika mkt vitaminer och mineraler varje dag. Jag har gått från en tablett varje dag till 8 st. Tur jag är van att ta tabletter annars hade det blivit jobbigt :P

Detta är min söta älskade favoritdosett för alla mina tabletter

Börjar vi övest så är detta tabletterna jag tar varje dag:
2 st Dvitamin och Kalcium
2 st MittVal kvinna (ljusrosa)
2 st extra d-vitamin (nu på vinterhalvåret)
1 st Levaxin 150 mg (den lilla vita)
1 st B12 (den chockrosa)
Dax att käka sen dra på ett dubbelpass på zumba! Ha en bra alla hjärtans dag! <3

2 kommentarer:

  1. Lika piller burk har jag med :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker de är smidiga och har fin färg ^^ Lite småsöta haha lite vardagslyx behöver man ju ;)

      Radera