fredag 1 februari 2013

Evelina´s hemmagjorda Proteinbars

Dessa proteinbars gjorde jag när jag hade lite väl mkt energi idag och blev sugen på att testa mitt nyinköpta proteinpulver och göra proteinbars! Mums säger jag bara!

Här kommer receptet för 16 (275 kcal/bit) st medelstora bitar eller som för mig 30 (147 kcal / bit) små bitar:

ca 1,5 dl(95gram) Cashewnötter
ca 3 dl(100gram) valnötter
1 dl(42gram) solrosfrön
1 dl(24gram) kokos
14 st(90gram) torkade aprikoser
14 st(94gram) dadlar
2 msk kakao
2 dl(50 gram) mandelmjöl
2 dl(50gram) havregryn
5 st skopor triple protein-pulver choklad
1 tsk vaniljpulver
3 st ägg
2 dl jordnötssmör Green choice (endast jordnötter och havssalt)
2 dl agavesirap
(Eventuellt 0.5 dl vatten)

Mixa cashewnötter och valnötter grovt
Blanda alla torra ingredienser + nötterna i en stor skål
Hacka aprikoser och dadlarna grovt och blanda i skålen med de torra ingredienserna
Knäck 2 ägg och blanda i skålen tillsammans med blandningen
Värm agavesirapen och jordnötssmöret i en kastrull på spisen till mer rinnande konsistens och så det flytit ihop och inte är skuret - ska dock inte vara för varmt!
Blanda i det i skålen med resten av ingredienserna och bred ut på en plåt med bakplåtspapper
Ställ kallt och skär sedan upp när det stelnat - lägg i aluminiumfolie och förvara utan problem i frysen där de håller längre. Vet ej hur de blir i rumstemperatur men jag skulle förvara dem i kylväska om jag ska ta med dem.
Triple protein choklad
I brist på kamerakabel så såg de ungefär ut såhär (Bild lånad på google)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar