fredag 18 januari 2013

Ser ljust på framtiden!

Vågen står även denna morgon som 3 tidigare morgnar på -24.5 kg sedan 22 september :) Men vet ni vad? Jag oroar mig inte ett dugg, som jag alltid gjort innan.. Jag vet att det kommer bli mer minus på den.
Är så otroligt glad att jag fick denna chansen att göra en Gastric bypass-operation och detta rullar faktiskt på riktigt bra. 
Lite skillnad att kunna ha kläder nu som man inte kunnat ha sedan 2008-2009 :) Tog bilden i lördags!

I slutet på augusti/början på september fick jag veta att jag var godkänd för en gbp-operation. Jag skulle gå ner 6-12 kg inför operationen och hade genom strikt lchf, massa simning, zumba och bugg gått ner 6 av de kilona tills jag skulle börja på pulverdiet med soppor och shakes 3 veckor före operationen vilket gav mig ett sammanlagt minus på -11.3 kg på operationsdagen. Men det var inte utan problem, eftersom jag vägde HELA 128.6 kg i september så hade jag väldiga problem med mina knän och fotleder när jag skulle ut och gå promenader, zumba och bugga. Fick ont i vristerna, vrickade vänsterfoten sedan en tidigare skada när jag var i tidiga tonåren och benen domnade bort från knäna och neråt när jag var ute och gick..
MEN nu har jag inga som helst problem med domningar eller vrickningar. Dock kan jag ibland om jag gått alldeles för mkt, typ som förra veckan när jag gick 1 mil på en dag, så får jag ont på kvällen o min ena vrist men det är ju pga min skada när jag var liten. 

Såhär såg mitt träningsschema ut före op : 
Måndagar : 1000 m simning + 2 timmars bugg
Tisdagar : ca 6 km promenad
Onsdagar : 1500 m simning + 2-3 km promenad
Torsdagar : ca 6 km promenad + 2 pass zumba
Fredagar : 1000 m simning
Lördagar : ca 4 km promenad
Söndagar : Vila

26 november, en måndagmorgon, först ut i operationssalen den veckan, var jag.
Fick komma hem på onsdagseftermiddagen och klarade mig även från värktabletter från då vilket var helt underbart! Började försiktigt med små korta promenader första dagarna för om jag gjorde för hastiga rörelser eller gick fort så gjorde det ont i de ihopsydda små hålen jag har på magen (nu är de ju läkta såklart! haha). Efter en vecka ungefär kunde jag utan problem gå en helt vanlig promenad men orkade inte mer än 3-4 km eftersom jag fortfarande gick på soppa.
När jag sedan efter ca 1.5 veckas soppperiod övergick till pure fick jag bra mycket mer energi och ork och kunde börja med mina 6kmsrundor igen. Och då kom snön.. Trots broddar fanns det ju endel ställen där inte ens dem hjälpte så det fick bli bara ett par promenader i veckan. Ville ju inte halka och spräcka upp ärren liksom! Fick iallafall tillstånd att börja simma såfort ärren hade läkt så nu är det 3 dagars simning/vecka och ett par långpromenader som gäller. Igår blev det 8 km PW! Fick ju inte börja träna hårt förän efter 6-8 veckor efter operationen och har inte råd med något träningskort just nu eftersom jag är arbetslös så får fortsätta med min simning, promenader och zumba men jag är inte ledsen för det! :D Zumban börjar igen nästa vecka så det ser jag fram extremt mycket emot!

Nu har jag precis ätit upp min lilla 1/4del normalportion med havregrynsgröt och lite banan, en skvätt mjölk och kanel i. MUMS! Ska dra in till Västervik och simma snart men först ska jag röja lite det sista här hemma så jag kan dammsuga när jag kommer hem. Ska ha kalas ikväll för min älskade sambo fyllde 29 år igår.

Funderar på det här med att börja blogga igen :) Älskar ju att skriva så så får det nog bli, tills jag tröttnar igen  och inte har så mkt att skriva haha men nu med min nya livsstil och med mitt STORA intresse för träning, kost och hälsa så borde det nog inte vara några problem att underhålla er ^^

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar