onsdag 25 april 2012

Då var det dax!

Imorgon gäller det! Ska då till kirurgen för bedömning, sedan framöver blir det dietist och sjukgymnast jag ska träffa innan jag får veta om jag blir godkänd eller nekad för en Gastric Bypass. Hoppas verkligen att jag blir godkänd! Var på vårdcentralen förra veckan för att gå igenom min matdagbok och då sa läkaren där att det vore konstigt om jag blev nekad och att han trodde att jag absolut skulle bli godkänd :) Wiiiie! Hjärtat hoppade nästan ett glädjeskutt då!
Denna veckan har jag jobbat som fan hittills. Tömmer oftast mest containrar med den sopbilen som jag kör men nu denna vecka har vi även kört sortering t ex kartong, plast, glas etc från olika soprum, storkök osv här i stan. Så har blivit EN HEL DEL ut och i hoppande ur lastbilen.. är helt slut! haha testa själva o hoppa i o ur en lastbil var 100 meter typ med 60 kilosryggsäck! Det är rätt jobbigt för knäna men får verkligen hoppas att jag kan få hjälp med detta nu.
T o m när jag va liten fick mamma ge sig ut o gå med mig varje dag i samhället med min lillebror i vagnen o ja gåendes o höll mamma i handen för ja va överviktig redan då. Men inget hjälpte :/ Åt inte ens godis mer än kanske någon gång i månaden högst. Så de är inte lätt detta hörrni!
Hoppas ni har det bra för de har jag trots regnet, börjar dock bli väääldigt nervös inför morgondagen. Ska ta o läsa på lite mer (om de finns ngt jag inte redan vet ??) om gbp :)
Hade fint!

 Såhär kul ser det ut när vi tömmer containrar för er som började fundera "hur tömmer man en container med en sopbil?!?!" Riktigt spännande va! haha (för övrigt är de min kollega på bilden! moha)

16 kommentarer:

  1. Jag förstår inte hur du kan tycka att det är okej att jag, som då betalar skatt, ska betala för att du är överviktig! Om du äter och tränar som du skall göra efter operationen nu så kommer du ju få samma reslutat. Vad får dig att tro att de är rätt att samhället ska betala din ohälsasamma livsstil som du valt själv? Du vill väl inte betala mitt gymkort med dina pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske inte är medveten om att jag också betalar skatt? :) Det är dessutom otroligt många som har gjort/ska göra/gör gbp-operationer. Varför så avundssjuk? Hade du haft denna möjligheten om du varit i min situation hade du också gjort det lilla gumman^^ Många överviktiga är det pga ärftliga gener. Likaså med mig. Jag har riiiiktigt svårt att gå ner i vikt pga min sänkta ämnesomsättning bl a. Om en "normal" människa går ner 10 kg, går jag ner.. ja typ 3 kg. Får kämpa sååå otroligt mkt mer om jag bara ska träna/äta rätt för att gå ner i vikt. Ja varför berättar jag detta för dig eg? De kan man undra haha har ju inte någon som helst skyldighet att ge dig mer livserfarenhet från en överviktigs sida! ;) Synd att det finns så mkt trångsynta människor här i världen som är så egoistiska! Det är inte jag som bestämmer vad skattepengar ska gå till och inte.

      Radera
    2. Dessutom är det ju bra att så pass mkt skattepengar går till sjukvården. Fetma är en sjukdom, precis som cancer å lunginflammation som folk också kan dö utav precis som fetma. Fortsätter man leva med fetma så blir det större belopp av "dina" skattepengar som går till min sjukvård än om jag får göra en gbp ;) Tänk på den du!

      Radera
    3. Jag är fullt medveten om att du betalar skatt, då alla som jobbar gör det. Då kan ju staten egentligen finasiera mitt gym-kort, vilket är det du skriver.
      Jag är inte avundsjuk, istället för att gå till sjukvården och tigga till mig en gastric - bypass så började jag träna och äta bättre. Med resultat att jag gick ner över 20 kg på mindre än ett halvår, vilket jag mår mycket bättre av och därmed har fått en ökad självkänsla.

      Det är många som utsätter sin kropp för denna typen av ingrepp. Ingreppet togs fram för att hjälpa dem som är sjukligt överviktiga då de ligger i riskzonen för hjärt- och kärlsjukdomar, med vissa krav på patienten som skall genomgå det (så som ålder, vikt, försök till att gå ner vikt med hjälp av nutrist och träning).
      Kan inte förstå hur du får genomgå ingreppet, då du är så ung. Tror du att det är en mirakelkur? Anledningen till att du kommer gå ner är för att du inte kommer kunna äta den mängden du äter nu, vilket tvingar din kropp att använda de reserver den har. Det har inget med din ämnesomsättning att göra! Skulle du ha haft diagnostiserad hypotyreos så skulle du ha fått läkemedel mot det och inte en gastric-bypass, då en gastric-bypass inte ändrar din ämnesomsättning. Dessutom skulle du inte kunna arbeta som du gör, haft håravfall vilket du definitivt skulle ha klagat över! Läs här om du tror jag har fel (Sidan används av sjukvården landet över när de är osäkra på något så det som står stämmer): http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702

      Vad har cancer och lunginflammation med gastric - bypass att göra? Lunginflammation är en smittsam sjukdom som kan läka ut av sig själv. Cancer får man utan att vi egentligen vet varför, dock med en viss genetisk faktor. Fetma har en viss genetisk faktor men vi får det oftast på grund av ett ohälsosamt liv. Jag har genetiska faktorer för fetma, men kunde ändå gå ner. Alltså kan vi förebygga fetma på ett annat sätt än ex. cancer. Sen om du är överviktig på grund av genetiska faktorer så hjälper inte ingreppet eftersom att du fortfarande har kvar de genetiska faktorerna.
      Var fjärde barn som drabbas av cancer dör, eftersom att du pratade om cancer. http://www.barncancerfonden.se/ De pengarna som går till dig tycker jag ska gå barnen.

      Kontentan är att med rätt träning och en bättre kosthållning skulle du kunna gå ner utan ett ingrepp. Kontakta en nutrist och ett gym och håll dig till de riktlinjer som de ger dig så skulle du få ett bättre resultat utan de risker som ingreppet ger. Läs om riskerna här. http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=452

      Helt ärligt skiter jag faktiskt i om det många genomgår ingreppet! Det har inte med saken att göra. Tycker det är fel att pengar som ska gå till sjuka människor läggs på ett problem som du skulle kunna lösa utan ingrepp om du gav dig fan på att göra det. För jag tror inte att du inte skulle klara det. Tvärt om, du skull utan tvekan klara det! :)

      Radera
  2. Men skulle du vilja ge din skatt till folk som är sjuk om dom själva kan bli friska om dom försöker? Skulle du ge din pengar till en knarkare, en alkoholist eller en som misshandlar? Det är också sjukdomar i så fall. Dom kan välja att inte göra det, dom kan sluta. Men det är svårt... skirsvårt... så då ska du ge dom pengar så att dom kanske blir bättre. För även om operationen lyckas så är det mycket arbete och beslutsamhet som krävs för att bli bra. Något som du inte har visat här på bloggen iaf att du har anser jag. Och det där med att ta en överviktigt perspektiv... Varför är du så jävla annorlunda än alla andra bara för att du är tjock? VARFÖR? Det är något jag inte förstår. Ska det vara andra regler och förhållanden för dig bara för att du inte kan kontrollera din vikt. Och ja, det är din egen skyldighet att kontrollera den. Precis som alla andra har din vikt att kontrollera... DU ÄR INTE SPECIELL!!! Jag vill inte ge mina välförtjänta pengar till dig bara för att du itne kan kontrollera dig!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog inte försökt med något under 10 års tid så du verkar inte ha någon erfarenhet ang det eftersom du uttalar dig som du gör. En knarkare, alkoholist och en misshandlare har inget som helst med sjukdomen fetma att göra. Så det förstår jag inte överhuvudtaget vad du har för grunder att gå på när du uttalar dig om det. Visst det är en sjukdom, men alla sjukdomar är olika. Jag hade inte gjort beslutet om att vilja göra en gbp-op om jag inte visste att jag skulle kunna klara detta och dessutom vet jag att det är mkt arbete bakom, en gbp är inte något som gör så man blir smal, det är ett hjälpmedel till att man ska kunna känna sina mättnadssignaler bl a.
      Har jag sagt att jag är annolunda och att det är andra regler för mig? haha det vet jag inte vart du läst/hört ?? xD
      Det är väl klart att jag är speciell? :) Det är ju alla, även du anonyme påhoppare. Nej men flytta till ett land då där de inte låter skattepengar gå till sjukvård och sjukdomar. Inte mitt problem att du har andra åsikter än mig :) Jag tkr att Sveriges sjukvård är jättebra!

      Radera
    2. Vad har då cancer och lunginflammation med fetma att göra om inte missbruk och våldsbrått att göra? Fettma kan ses som ett missbruk på samma sätt som drogproblematik gör. Det finns det vetenskapliga belägg för.
      Sen vad vet du inte vad Anonym har gått igenom, det är mycket möjligt att han/hon har haft ett liknande problem som du har.
      Du säger att det är mycket arbete bakom en gastric-bypass som du tydligen ska klara av. Men som Anonym säger så har du inte visat på att du gör det.

      Klart du är speciell som individ, men du är inte speciell med din övervikt. Det finns de som har haft en större problematik med deras övervikt men ändå klart sig utan en gastric-bypass. Vilket medför att du med lite viljestyrka skulle kunna klara av det.

      Hur sjukvården i Sverige upplevs är en individuell uppfattning. Där många har olika uppfattningar uppenbarar sig.

      Förstår att du har ett problem med fettma. Men du har inte visat att du har försökt ordentligt, vilket medför att jag har svårt att stötta dig inför en eventuell gastric-bypass. Hade du däremot visat att du verkligen har försökt ordentligt under en längre tid, vilket jag inte tycker att du har, hade jag utan tvekan stöttat dig inför ingreppet.

      Radera
    3. Som att ni kan bedöma hur mkt jag har kämpat å inte genom min blogg?? Jag bloggar ibland varje dag, ibland var tredje vecka och på det finns inga som helst grunder att gå på så det förstår jag inte överhuvudtaget vad ni har att gå på, sålänge ni inte är stalkers och förföljer mig i min vardag å kollar vilka kostval jag väljer och vad jag avstår :)
      Jag skiter i vad ni tycker ärligt talat angående om vad skatten ska gå till och inte. Nu är det såhär det är i Sverige och duger det som sagt inte för er så flytta då :)

      Radera
  3. Jag har försökt med det mesta med mer eller mindre givande resultat. Jag är sjukligt överviktig BMI : 50.2. Jag får tabletter för min sänkta ämnesomsättning men de verkar olika på person till person. På mig har det inte verkat som så att jag har gått ner i vikt pga andra sjukdomar jag har.
    Jag tog cancer och lunginflammation som exempel just för att i VISSA FALL kan det ha dödlig utgång. Många överlever men t ex barn och äldre kan dö av lunginflammation, vem som helst kan dö av cancer. De med fetma kan dö pga fetman pga alla följdsjukdomar som det kan ge.
    Det är fortfarande ingenting som jag har bestämt att skattepengar ska gå till detta så jag förstår överhuvudtaget inte vad ditt problem med det är med att gå på mig om detta? Jag tänker inte ändra mitt beslut bara för att du har andra åsikter än mig angående detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom vet jag redan riskerna. Har blivit godkänd av kirurgen. Har man ingen koll på vad en op innebär blir man inte godkänd, jag har haft detta i bakhuvudet under flera års tid men har hela tiden tänkt: Detta ska jag fan klara själv. Ändå har det inte funkat vilken diet/träningsmetod jag än har testat.

      Radera
  4. Grejen med att jag tog alkoholism som ett exempel beror på att det klassas som en sjukdom precis som fetma gör. Men cancer som du tar upp som exempel är i det flesta fall inte självförvållat vilket jag anser att fetma är. So what att du har ärftliga gener ohh nej livet är svårare för dig. Det betyder inte att du ska kunna använda det som ett argument för att inte stå till svars för att du inte kan kontrollera din vikt. För det är ju därför du har hamnat där du där. För att du inte kan behärska DIN vikt. DINA förutsättningar, DINA gener DIN VIKT. Inte i förhållande till någon annan. DIN!
    Hur vet du att jag inte har kämpat med samma sak? Hur vet du att jag inte är en "tjockis"? Vad grundar du detta på? För att jag inte stödjer dig? Trams!!! Jag håller helt med Karin om mina skattepengar och sjukhustid (vilket också går åt för att du ska opereras) inte bör gå till dig om jag inte får samma sak tillbaka... Ge mig pengar till hälsosammat och gymkort tack! Sen är vi kvitt!

    Det går inte att kommentera med annat än anonymt om man inte har en blogg eller googleaccont osv själv.

    /Pär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skiter i vilket vad ni tkr angående skatten, inget som jag kan göra något åt och nu är det såhär det är i Sverige att en del av skattepengarna går till sjukvården och passar inte det er så berör inte det mig om ni flyttar till ett land som inte har "fri" sjukvård :)

      Radera
  5. Svar till Karin w och den anonyma musen.

    Jag som skriver är Evelinas morfar. Jag har på nära håll under många år observerat Evelinas kamp mot sin övervikt. Så kom inte och påstå att hon inte gjort och försökt allt.Ni gnäller om skattepengar och menar att fetma är självförvållat och skall därför ej belasta den skattefinansierade sjukvården.

    Vad är självförvållat? Är lungkanser på grund av rökning det? Är skrumplever på grund av alkoholmisbruk det? Är benbrott på grund av skidåkning det? Är diabetes på grund av fetma det? Är trafikskador på grund av vårdslöshet i trafiken det? Ja listan kan göras hur lång som helst på det som ni anser att inga skattemedel skall gå till.

    Ni kanske tycker att det är bättre att lägga miljarder på krigsinsaatser Afganistan? Eller vill ni hellre bygga JAS-flygplan för en miljard st? Kanske ni vill höja politikernas löner och pensioner inom riksdag och EU.

    För min del lägger jag hellre pengar på att hjälpa dom som lider av sjuklig övervikt så att de kanska slipper diabetes och hjärt och kärlsjukdommar i framtiden. Det kan vara väl investerade pengar för att spara kostnader inom sjukvården i framtiden.

    Till sist. Det värsta jag vet är anonyma som inte törs stå upp för det de skriver.

    Hälsningar från Ove Larsson Ishult

    SvaraRadera
  6. Jag har ju skrivit under med PÄr två gånger nu, är jag anonym då? Som vanligt när man lägger upp bloggar och folk har andra åsikter än en själv så väljer man att bli sur, aggressiv och säger att man inte har rätt till en åsikt. Om det är så du känner skaffa inte en blogg. Och ja, jag kan välja att vara anonym om jag vill men det har jag itne varit!
    Nej, jag tycker itne att skador som ät självförvållande ska betalas med skattepengar, hur kan det vara rätt? Varför ska jag betala för fångars mat i fängelsen, stödja pedofilers fortsattalevnad. NI kanske vill detta, men itne jag!
    Hon kanske har försökt hela sitt liv men som hon skriver i bloggen och framhäver sig själv så syns inte det. Inte heller på hennes argument som hon försvarar sig med. Ärftliga gener... Så om jag har små bröst eller liten snopp pga ärftliga gener så ska ni betala en operation åt mig? Genom skatten.... Jag tror att erat svar bli nej men jag kan ha fel.
    Jag vet inte vilka ni är privat så jag kan inte utgå från något annat än denna blogg och då blir man tveksam.

    MEN SKAFFA INTE EN BLOGG OM DU INTE KAN HÖRA FOLKS ÅSIKTER!


    / PÄR! (åter igen....)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inga som helst problem att lyssna på andras åsikter. MEN när det är människor som drar en över en kant och inte vet ett skit (egentligen) om mig och uttalar sig om saker de inte har en aning om och påstår saker som inte ens är sant så börjar man ju undra hur mkt fritid folk har som orkar kommentera någons (som de inte ens känner) blogg? :) Ni kan ju börja med att kolla datummärkningen på inläggen och utgå ifrån hur ofta jag bloggar... INNAN ni kommenterar ens t ex "För även om operationen lyckas så är det mycket arbete och beslutsamhet som krävs för att bli bra. Något som du inte har visat här på bloggen iaf att du har anser jag".
      Tkr bara det är patetiskt att ni orkar bry er, ring riksdagen eller regeringen eller vem det är som styr Sveriges ekonomi o snacka med dem som kan göra något åt ert missnöje istället för på en blogg som har i snitt CA 20-40 besökare / dag.

      Radera
    2. Dessutom, varför ska man lägga ut HELA sitt liv och personlighet på internet?
      Det finns några stycken jag vet som fått sina bröst förstorade/förminskade med skattepengar så det är ingen omöjlighet om det är ditt missnöje Pär? :)

      Radera